Autá, ktoré môžeme Američanom iba závidieť – #1

Predstavte si, že žijete za oceánom, jazdíte na svojom obľúbenom aute a po rokoch sa presťahujete na starý kontinent. Samozrejme, rozdielne prostredie, jazyk a podobne. Odlišné sú však aj autá. Američania nám závidia tie naše a my im zasa ich. V tomto článku sa pozrieme na modely, ktoré by nejeden motoristický fanúšik uvítal vo svojej garáži.

Volkswagen Atlas

Európsky gigant má vo svojom portfóliu na americkom trhu hneď niekoľko závideniahodných produktov.  A keďže Američania radi premýšľajú vo veľkom, majú radi aj veľké autá. Či už sú to pick-upy alebo SUV. Áno, aj u nás sú vozidlá týchto kategórií populárne, no modely na ich trhu sú podstatne rozmernejšie. Až tak, že Atlas vytlačil z ponuky Touareg, pretože bol jednoducho príliš malý. Pointa modelu je jednoduchá - krabicový dizajn a sedem miest. V praxi nejde o nič prelomové, dôležité bolo prispôsobiť SUV miestnemu trhu. Atlas je dostupný aj v Rusku a Číne, avšak pod označením Teramont.

Volkswagen Jetta GLI

Jettu poznáme aj u nás, alebo teda, poznali sme. Za veľkou mlákou dostáva tento typ omnoho viac pozornosti ako u nás.  Do kariet mu opäť hrajú rozmery ale aj cenovka. V súčasnosti sú v ponuke dve generácie sedanu naraz. Nás bude zaujímať tá predošlá, pretože ju výrobca ponúka aj vo vyostrenej verzií GLI, čo je v podstate to isté ako GTI. Táto verzia sa na európskom trhu nikdy nepredávala. Za 30-tisíc dolárov, čo je v prepočte približne 26-tisíc eur, dostanete sedan s dvojlitrovým prepĺňaným agregátom pod kapotou, a výkonom niečo málo cez 200 koní. To teda nie je moc čo závidieť. Ako je však známe, Jetta si príliš dlho cenu neudrží. Jazdené kusy v skvelom stave sa tak dajú nájsť na predaj pokojne aj za 14-tisíc eur.

 

Hyundai Elantra GT Sport

Zatiaľ čo v našich končinách už model Elantra zanikol, v Amerike nosí jeho označenie automobil, ktorý tu poznáme ako i30.  Ten je dostupný aj u nás, tak čo máme závidieť? Medzi oturbenou jedna-štvorkou s výkonom 140 koní a jedna-šestkou naladenou na 250 alebo až 275 koní je totiž veľká medzera. Na zaoceánskom trhu ju však vypĺňa variant GT Sport, ktorý pod kapotou ukrýva o niečo väčší motor (1,6 T-GDI) ako ten základný, no miernejší ako má ostré Nko. Za základnú cenu 20750 dolárov (cca. 18-tisíc eur) dostanete 201 konských síl, športový podvozok, účinnejšie brzdy, parádny zvuk a tiež špecifický interiér.

 

Hyundai Veloster N

Kórejská automobilka pred nami ukrýva aj iný zábavný model. Tento raz však ide už o naozaj horúcu kávu. Veloster u nás dostal červenú. no v Spojených štátoch sa dočkal nielen novej generácie ale aj verzie od divízie N. Výkonnostné parametre sú totožné s í-tridsiatkou. Aziat s jednými zadnými dverami je ale o niekoľko desiatok kilogramov ľahší, a teda aj rýchlejší. O tom, že sa jedná o športové auto, dáva navonok vedieť podstatne viac ako íčko, najmä vďaka jeho karosérií.  Tak ako u nás nie je k dispozícií Veloster, v Spojených štátoch si zasa nekúpite i30 N.

 

Ford Explorer ST

Opäť sa dostávame sa k niečomu, čo na kontinente za veľkou mlákou milujú - poriadny rozmer. Masívny predok, sedem miest na sedenie, takzvaný americký recept na rodinné auto. Kým v minulosti k tomu patrili aj obrovské osemvalce a hmotnosť porovnateľná s tankom, dnes sa parametre pomaly adaptujú tým európskym. Explorer dostal prívlastok ST iba pred niekoľkými dňami. Poháňa ho trojlitrový EcoBoost s výkonom rovných 400 koní a krútiacim momentom 562 Nm. Pohon všetkých kolies je zahrnutý v sériovej výbave, rovnako ako 10-stupňový automat. Podľa slov automobilky by malo ísť o najzábavnejší športovo-úžitkový model aký Ford ponúka. S podobnou silou a miestom pre šiestich pasažierov je na našom trhu napríklad Mercedes GLS - ten je však už v základe o 25-tisíc eur drahší ako špičkové ST.

 

Lincoln Navigator

Na záver sa preklopíme od športovej jazdy do maximálneho pohodlia. Súčasný Navigator je skutočná cestná jachta, ktorú vychválil nejeden lokálny novinár. Ponúka špičkové technológie, nekonečný zoznam doplnkovej výbavy a 450 koní pod kapotou. Masážne, vyhrievané aj chladené sedačky, digitálne budíky, sedem miest a mnoho dalších. Skrátka všetko, čo by ste očakávali v najnovšej prémiovej limuzíne či SUV. Veľkou výhodou je opäť cena - v najvyššej výbave Black Label si za Navigator pýta výrobca necelých 86-tisíc eur.