Bestseller, ktorý sa z trónu nechystá – Hyundai Tucson 1,6 T-GDI

Tucson, Tuscon a Tucson… Tento názov musí byť známy už každému Slovákovi. Nie je to len kvôli silnej mediálnej kampani, ale aj slovu, ktoré sa šíri od tých, ktorí tento model doma majú, alebo ho zažili na vlastnej koži. Titul slovenský bestseller nenesie len tak pre nič za nič.

Hyundai Tucson je v podstate stelesnením úspešného produktu. Má takmer všetko, čo recept na úspech vyžaduje. Atraktívny dizajn, prémiové vyhotovenie a ešte lákavejšiu cenovku. Súčasná tretia generácia je na trhu od roku 2015. Už po predstavení išlo o jedno z najlepších SUV vo svojej kategórii, no po modernizácii v roku 2018 vyspel v kráse a technológií ešte viac.

Exteriér

Opisovať ako Tucson vyzerá, je asi akoby ste sa niekomu snažili vykresliť vzhľad Volkswagenu Golf. Jeho dizajn je už tak známy, že takmer každý vie o aké vozidlo sa jedná. Okukaný ale neznamená nudný či neatraktívny. Veď už len fakt, že ide o jeden z najpredávanejších automobilov na trhu jasne dokazuje to, že Tucson je pekný. V premávke pôsobí robustne, má prvky známe z o triedu vyšších modelov a výzorovo svoje roky ničím nenapovedá.

Interiér

Najviac času s vaším autom trávite práve v jeho kabíne. Vnútorná časť je teda mimoriadne dôležitá. Hyundai sa snaží nič zbytočne nekomplikovať a rozložiť jednotlivé interiérové prvky čo najrozumnejšie. Takýto postup samozrejme platí aj pri Tucsone. Sú tu však veci, ktoré by sa dali nepochybne vylepšiť. Pred modernizáciou bol jedným z nich centrálny multimediálny displej. Ten už našťastie výrobca dal na poriadok. O niečo lepší by ale mohol byť volant. V rukách mi vôbec nesedel ideálne a v polohe 9 a 3 sa pohodlne ani držať nedá. Aktualizovať by si tiež zaslúžili budíky, no som si takmer istý, že s novou generáciou sa dočkáme aj digitálneho kokpitu. Látkové sedadlá sú čoraz viac považované za plus, zatiaľ čo v minulosti boli brané skôr ako lacný nedostatok. Mne vyhovovali na výbornú.

Technológie a výbava

S ohľadom na to, že mnou testovaný exemplár bol o iba 3200 eur drahší ako základná verzia, bolo jeho vybavenie úplne dostačujúce. Nespomínam si, že by som si v hlave povedal, že “toto mi tu chýba”.  Ja síce nepatrím medzi príliš náročné typy, no moderný automobil by mal určite obsahovať nasledovné: Konektivita Android Auto/CarPlay, vyhrievané predné sedačky, udržiavanie v jazdných pruhoch a parkovaciu kameru. Toto všetko v Tucsone nájdete, ba aj o niečo viac. Teplučko bude prúdiť aj na ruky vodiča či pasažierov na zadnej lavici.

Jazda

Samotné vozenie ma prekvapilo príjemne a bohužiaľ aj nepríjemne. Začnime teda plusmi, kritiku si necháme na neskôr. Úspešné SUV má u mňa veľký bod za jazdné vlastnosti. Nechýba mu stabilita ani obratnosť a nerovnosti filtruje s ľahkosťou. Tak ako sa patrí, sme sa vybrali testovať aj na menej pevné prašné cesty, ktoré pre oplastovaného Kórejca nepredstavovali žiaden problém. Nerozumel som si však s automatickou prevodovkou. Radenie bolo síce hladké, no to až v momente keď ste rozbehnutí. Sedemstupňový automat niekedy príliš dlho rozmýšľa a na plyn reaguje chaoticky. Mimo toho nemám čo vytknúť.

Motor, cena a verdikt

Úprimne mi príde vždy trochu nezvyčajné, ak má SUV pohon iba jednej nápravy, v tomto prípade tej prednej. Hyundai Tucson je dostupný aj so štvorkolkou, no v našom prípade to neplatilo. Poďme sa pozrieť rovno na čísla. Dobre známy prepĺňaný motor 1,6 T-GDI bol vždy spoľahlivou voľbou.  Pod kapotou je vyladený na 177 koní a 265 Nm, čo bežnému zákazníkovi nepochybne vystačí.  Výrobca uvádza zrýchlenie z nuly na sto za 8,9 sekundy. Pocitovo ale pôsobí o čosi pomalšie. Po vypočutí zvuk motora som ostal zvláštne udivený. Pri vytáčaní na mieste buble a tlmene praská skoro ako Ferrari F40. Musíte sa ale postaviť priamo k výfuku a počúvať. Ale to je len taký zábavný poznatok. Základná cena modelu je 18 990 eur, pričom nami testovaná verzia stála 22 190€.

Technické údaje
Zdvihový objem (ccm) – 1 591
Výkon (kw/k – nm) – 130/177 – 265
Prevodovka – sedemstupňová DCT
Zrýchlenie 0-100 (s) – 8,9
Max. rýchlosť (km/h) – 201
Komb. spotreba (výrobca – l) – 7,0