Aké moderné športové autá stále používajú klasickú receptúru?

Poctivé športiaky vymierajú. Takéto poznámky na adresu nových šoférskych áut počúvame čoraz častejšie. Z časti môžeme ukazovať prstom na stále prísnejšie emisné normy, no svoju rolu v tom určite hrajú aj samotní výrobcovia. Puristom prekáža elektrifikácia, nedostupnosť manuálnych prevodoviek, ale tiež zmenšujúce sa agregáty. Ostali teda vôbec na trhu nejaké pravé športové autá?

Audi R8 V10 Performance

Od cca. 200 000€

Stará dobrá er-osmička. Objemný – až 5.2-litrovy desaťvalec sa pod jej kapotou poprvýkrát ukázal ešte v roku 2008. Zákazníci si ho však tak obľúbili, že zatiaľ nebol dôvod ho z ponuky vyraďovať. Práve naopak, z portfólia vytlačili menší a dostupnejší osemvalec s objemom 4.2 litra. Motor V10 FSI zo začiatku prišiel s výkonom 525 koní, no v súčasnej generácií a špičkovej verzií Performance produkuje o takmer 100 koní viac. Okrem vždy pripravených 620 koní je R8 aj mimoriadne rýchla v zákrutách, a samozrejme, na rovinke.

Lexus RC F

Od cca. 82 000€

Tak trochu zabudnutý Japonec. V tieni ho zanechala sláva väčšieho brata LC500. Aj RC F je totiž osemvalcové kupé. Namakaný päť liter so silou 473 koní poháňa výhradne zadnú nápravu takže jazdiť bokom s týmto autom nie je žiaden problém. Celé divadlo je pritom doprevádzané chrumkavým hukotom atmosferického agregátu. Po poslednej modernizácii je tiež možné si Lexus objednať vo výbave Track, ktorý šoférsky zážitok ešte viac zvýrazní.

Ferrari 812 Superfast

Od cca. 310 000€

Poctivých V12-tok už dnes veľa nenájdeme. Spočítať by sme ich vedeli aj na jednej ruke. Jedna z nich sa ukrýva pod dlhočiznou kapotou modelu 812 Superfast. 6,3 liter má šialených 800 koní, ktoré posiela na zadné kolesá prostredníctvom dvojspojkového automatu. V tomto prípade treba podotknúť, že ide skôr o pohodlné GT. To ale neznamená, že nepatrí medzi športové autá. Ferrari má však vo svojom portfóliu aj ešte väčší a silnejší atmosférický dvanásťvalec. Ten používa limitovaná SP Monza. Výkon ma až 820 koní.

Porsche 911 GT3 RS & Speedster

Od cca. 195 000€

Aj keď veľká časť modelov Porsche už používa prepĺňané motory, stále je v ponuke štvorica s atmosférickými radovými šesťvalcami. Všetky majú objem rovné štyri litre, no nie sú to identické stroje. Práve model 911 je snom mnohých nadšencov športovej jazdy. Je to ikona, ktorá vo svojom segmente vládne už desiatky rokov. Verzie Speedster a GT3 RS sú poháňané motormi s objemom rovných štyroch litrov, a výkonnostne ich od seba delí iba 10 koní (510 k  / 520 k).  O niečo jemnejší, no exkluzívnejší Speedster má však aj jednu, dnes už špeciálnu výbavu – tri pedále.  Manuálna prevodovka, 9000 otáčok a špičkové jazdné vlastnosti, dokonalosť?

Porsche 718 GT4 & Spyder

Od cca. 93 000€

Najčerstvejšie prírastky do rodiny pravého šoférskeho náradia. Toto duo by malo byť príkladom pre všetky značky, ktoré stavajú zážitkové športiaky. Caymanu GT4 a Boxsteru Spyder totiž niet čo vytknúť. Priamo za hlavou vodiča pôsobí šesťčlenný orchester, ktorý vám zanôti na želanie kedykoľvek. Tak ako aj vo vyššie spomínaných 911-kach, objem 4.0 platí aj pre vrchol radu 718. Výkon je síce podstatne nižší, no to sú aj rozmery a hmotnosť – 420 koní a 1420 kilogramov. Oba modely sú dostupné výhradne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. V tomto prípade sa dá povedať, že cenovka od 93-tisíc eur, je skutočne výhodná.