To obyčajné auto – Seat Leon ST Visio

Čo asi môžem otestovať na tak štandardnom aute ako je Seat Leon? Je to presne ten typ auta, ktorý udáva štandardy. Ani malé, ani veľké, ani drahé a ani lacné. Skrátka neutrálne. Má teda na takomto vozidle čo prekvapiť?

Zaujímavosťou je minimálne to, ako sa zvyšil jazdný komfort v tejto triede za posledné roky. Čo v minulosti existovalo iba u prémiových výrobcov, už dnes dostaneme aj v pomerne bežnom aute.

Exteriér 

Súčasný dizajnový jazyk značky som už neraz ospevoval. Ostré a čisté línie hrajú do kariet udržatelnosti vzhľadu. Vďaka tomu ani Leon, ktorý už je v tejto podobe na trhu od roku 2012 vôbec nevyzerá zastarane. A pri pohľade na vydarenú grafiku LED svetiel, by ste na takýto vek ani nepomysleli. No a čo, že je to estéčko – teda kombi. Na atraktívnosti mu to vôbec neuberá, Seat totiž zvládol túto úlohu na výbornú. S výškou 1,446 mm je Leon ST nizší ako konkurencia a karosériou pôsobí dynamicky. V testovanej konfigurácií som síce na cestách vyzeral trochu ako policajný radar, no mne to neprekážalo. Tmavomodrá metalíza s názvom Mystery Blue v kombinácií so šedými diskami – elegantné.

Interiér

Regulárnosť pokračuje aj vo vnútri. Žiaden blázninec, rozloženie interiérových prvkov je prehľadné a jednoduché. Síce je to tak trochu festival plastu, no našťastie dobre zvládnutý. Športové sedadlá, ktoré dostanete vo výbave Visio majú príjemný tvar aj povrch. Horšie je to však s ich vzhľadom, pripomínali mi kanceláriu. Tomuto dojmu dopomáhal aj sivý strop. Poďme k tomu, čo vidím a používam pri šoférovaní. Seaťácke volanty to majú odo mňa automaticky za plný počet bodov, a inak to nie je ani v tomto prípade. Ak kožený, tak to má vyzerať presne takto. Multimediálny displej je zasadený trochu nezaujimavo, pri jeho veľkosti sa mu dalo priznať trochu viac pozornosti. Má ale skvelú vlastnosť, a to je nelesklý povrch. Priestrannosť hádam ani netreba rozoberať, miesta je všade viac než dosť.

Technológie a výbava

Limitovaný balíček Visio si so sebou zbalil slušné množstvo príplatkov za akciovú cenu. Máme tu asistenta sledovania a udržiavania v jazdných pruhoch (Lane Assist), adaptívny tempomat, vyhrievané sedačky a tak ďalej. Na cestu si posvietite Full LED svetlami s prisvecovaním do zákrut a vďaka parkovacej kamere si neoškriete zadok. Pri skvelej výbave ma prekvapila absencia navigácie, no s aplikáciou Full Link si môžete infotainment spárovať s telefónom prostredníctvom Apple CarPlay alebo Android Auto, kde je dostupné navádzanie cez Google Maps. Čo sa týka vyššie menovaných asistenčných systémov, musím vyzdvihnúť šikovné a múdre fungovanie funkcie Lane assist. Bezproblémovo a hladko sa prispôsobí jemným zákrutám.

Jazda

Snáď každému koho som viezol v Leone som spomenul, že toto je to auto, s ktorým by som šiel na dovolenku. Pohoda jahoda za volantom a takisto aj na miestách pasažierov. Podvozok je jedným z klúčových prvkov automobilov, tento má všetky potrebné vlastnosti na príjemnú jazdu. S tvarom a rozmermi karosérie hrajú rovnakú pieseň. Jeho príjemná mäkkosť neznamená nakláňanie v zákrutách, tam je práve naopak, prekvapivo obratný a ľahko ovládateľný. To samozrejme pripisujem aj nízkej hmotnosti – niečo okolo 1300 kilogramov. ST-čko som otestoval na všetkých možných druhoch vozoviek, vrátane diaľníc a rýchlostných ciest kde už je síce trochu cítiť slabší motor, no stále je to veľmi príjemné vozenie.

Motor, cena a verdikt

Agregát, ktorý je v koncerne jeden z najmladších, je naozaj vyspelý. Prepĺňaný benzínový motor 1,5 TSI bol v mnou testovanom exemplári vyladený na 130 koní a 200 Nm krútiaceho momentu. Pracovisko zdieľa so šesťstupňovým manuálom. S pedálom na podlahe zrýchli na stovku za 9,5 sekundy a pokračuje na 207 km/h. Radí sa s ním hladko, ale chýba mu väčšia presnosť. Viac ako prevodové stupne do seba zapadá s dnešnou dobou úsporných vozidiel. Počas testovacieho týždňa som jazdil za “päť korún“, s veľmi príjemnou spotrebou, a na jednu nádrž som najazdil cez 700 kilometrov. Cenovka za dobre vybavený Leon Visio ST tancuje na hranici 20-tisíc eur. Ak má niekto v hľadáčiku komfortné auto so všetkým potrebným, toto je určite horúci kandidát. Ho-rú-ci kan-di-dát.

Za zapožičanie vozidla do testu ďakujem spoločnosti Seat – Porsche Slovensko.

Technické údaje
Zdvihový objem (ccm) – 1 498
Výkon (kw/k – nm) – 96/130 – 200
Prevodovka – šesťstupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 (s) – 9,5
Max. rýchlosť (km/h) – 207
Komb. spotreba (výrobca – l) – 4,9