Čo asi môžem otestovať na tak štandardnom aute ako je Seat Leon? Je to presne ten typ auta, ktorý udáva štandardy. Ani malé, ani veľké, ani drahé a ani lacné. Skrátka neutrálne. Má teda na takomto vozidle čo prekvapiť?
Zaujímavosťou je minimálne to, ako sa zvyšil jazdný komfort v tejto triede za posledné roky. Čo v minulosti existovalo iba u prémiových výrobcov, už dnes dostaneme aj v pomerne bežnom aute.
Exteriér
Súčasný dizajnový jazyk značky som už neraz ospevoval. Ostré a čisté línie hrajú do kariet udržatelnosti vzhľadu. Vďaka tomu ani Leon, ktorý už je v tejto podobe na trhu od roku 2012 vôbec nevyzerá zastarane. A pri pohľade na vydarenú grafiku LED svetiel, by ste na takýto vek ani nepomysleli. No a čo, že je to estéčko – teda kombi. Na atraktívnosti mu to vôbec neuberá, Seat totiž zvládol túto úlohu na výbornú. S výškou 1,446 mm je Leon ST nizší ako konkurencia a karosériou pôsobí dynamicky. V testovanej konfigurácií som síce na cestách vyzeral trochu ako policajný radar, no mne to neprekážalo. Tmavomodrá metalíza s názvom Mystery Blue v kombinácií so šedými diskami – elegantné.
Interiér
Regulárnosť pokračuje aj vo vnútri. Žiaden blázninec, rozloženie interiérových prvkov je prehľadné a jednoduché. Síce je to tak trochu festival plastu, no našťastie dobre zvládnutý. Športové sedadlá, ktoré dostanete vo výbave Visio majú príjemný tvar aj povrch. Horšie je to však s ich vzhľadom, pripomínali mi kanceláriu. Tomuto dojmu dopomáhal aj sivý strop. Poďme k tomu, čo vidím a používam pri šoférovaní. Seaťácke volanty to majú odo mňa automaticky za plný počet bodov, a inak to nie je ani v tomto prípade. Ak kožený, tak to má vyzerať presne takto. Multimediálny displej je zasadený trochu nezaujimavo, pri jeho veľkosti sa mu dalo priznať trochu viac pozornosti. Má ale skvelú vlastnosť, a to je nelesklý povrch. Priestrannosť hádam ani netreba rozoberať, miesta je všade viac než dosť.
Technológie a výbava
Limitovaný balíček Visio si so sebou zbalil slušné množstvo príplatkov za akciovú cenu. Máme tu asistenta sledovania a udržiavania v jazdných pruhoch (Lane Assist), adaptívny tempomat, vyhrievané sedačky a tak ďalej. Na cestu si posvietite Full LED svetlami s prisvecovaním do zákrut a vďaka parkovacej kamere si neoškriete zadok. Pri skvelej výbave ma prekvapila absencia navigácie, no s aplikáciou Full Link si môžete infotainment spárovať s telefónom prostredníctvom Apple CarPlay alebo Android Auto, kde je dostupné navádzanie cez Google Maps. Čo sa týka vyššie menovaných asistenčných systémov, musím vyzdvihnúť šikovné a múdre fungovanie funkcie Lane assist. Bezproblémovo a hladko sa prispôsobí jemným zákrutám.
Jazda
Snáď každému koho som viezol v Leone som spomenul, že toto je to auto, s ktorým by som šiel na dovolenku. Pohoda jahoda za volantom a takisto aj na miestách pasažierov. Podvozok je jedným z klúčových prvkov automobilov, tento má všetky potrebné vlastnosti na príjemnú jazdu. S tvarom a rozmermi karosérie hrajú rovnakú pieseň. Jeho príjemná mäkkosť neznamená nakláňanie v zákrutách, tam je práve naopak, prekvapivo obratný a ľahko ovládateľný. To samozrejme pripisujem aj nízkej hmotnosti – niečo okolo 1300 kilogramov. ST-čko som otestoval na všetkých možných druhoch vozoviek, vrátane diaľníc a rýchlostných ciest kde už je síce trochu cítiť slabší motor, no stále je to veľmi príjemné vozenie.
Motor, cena a verdikt
Agregát, ktorý je v koncerne jeden z najmladších, je naozaj vyspelý. Prepĺňaný benzínový motor 1,5 TSI bol v mnou testovanom exemplári vyladený na 130 koní a 200 Nm krútiaceho momentu. Pracovisko zdieľa so šesťstupňovým manuálom. S pedálom na podlahe zrýchli na stovku za 9,5 sekundy a pokračuje na 207 km/h. Radí sa s ním hladko, ale chýba mu väčšia presnosť. Viac ako prevodové stupne do seba zapadá s dnešnou dobou úsporných vozidiel. Počas testovacieho týždňa som jazdil za “päť korún“, s veľmi príjemnou spotrebou, a na jednu nádrž som najazdil cez 700 kilometrov. Cenovka za dobre vybavený Leon Visio ST tancuje na hranici 20-tisíc eur. Ak má niekto v hľadáčiku komfortné auto so všetkým potrebným, toto je určite horúci kandidát. Ho-rú-ci kan-di-dát.
Za zapožičanie vozidla do testu ďakujem spoločnosti Seat – Porsche Slovensko.
Technické údaje |
Zdvihový objem (ccm) – 1 498 |
Výkon (kw/k – nm) – 96/130 – 200 |
Prevodovka – šesťstupňová manuálna |
Zrýchlenie 0-100 (s) – 9,5 |
Max. rýchlosť (km/h) – 207 |
Komb. spotreba (výrobca – l) – 4,9 |