Ozajstná športová esencia – Hyundai i30 N-Line

Šoférsky zážitok no pod kapotou ani nie 150 koní? Uf, to už dnes takmer neexistuje. Alebo áno? Záleží čo od auta očakávate. Sám som si myslel, že ako nadšenca superšportov ma niečo len tak nezbalí. Avšak stalo sa. Až vtedy som si uvedomil aký je podvozok, gumy a celkové naladenie vozidla naozaj dôležité.

To, že Hyundai robí v posledných rokoch míľové kroky, nie je žiadna novinka. Keď už bol základ portfólia hotový, značka začala s vylepšovaním jednotlivých modelov. Výsledkom sú kúsky ako napríklad i30 N, ktorý už poznáme v dvoch karosárskych variantoch alebo Tucson N-Line. A to sa bavíme iba o tých športovo ladených. O jednom z nich je však aj tento článok. Niekto do vody skočí, iní do nej najprv vojdu iba po kolená. Ak patríte do druhej skupiny, tak Hyundai i30 N-Line je pre vás ako stvorený.

Exteriér

Í-tridsiatka mi prišla vždy atraktívna. V ostrom vyhotovení to platí duplom. Poďme pekne od začiatku. Navonok je to v podstate štandardný model, ktorý si požičal niekoľko kúskov zo šatníka hot-hatchu. Konkrétne je to predný a zadný nárazník. Bočné prahy chýbajú, čo je za mňa veľká škoda. Pri pohľade na auto je to totiž poznať a pôsobí to trochu akoby na ne nedopatrením zabudli. Dizajnéri ho taktiež obrali o koncovky výfuku uložené po stranách a natlačili ich obe do pravej časti difúzora.

Interiér

Vo vnútri sa pracovalo rovnakým štýlom. Od rýchleho súrodenca prebral N-Line volant, z ktorého ale ubudli tlačidlá pre zvolenie jazdného režimu. Do tvaru to však nezasahuje, a ten je excelentný. Máloktorý volant vám poskytne také prepojenie s vozidlom ako tento.  Keďže som už v minulosti písal o Fastbacku, ktorý zdieľa identické rozloženie interiéru, preskočíme rovno na sedadlá. Tie rovnako ako volant, patria medzi najväčšie prednosti vnútrajška. Spomedzi športových sedačiek, ktoré som vyskúšal, sú na najvyšších priečkach. V niečom takom by som chcel sedieť všade – pri telke. alebo pokojne aj v škole, či práci. V mojom prípade boli látkové, no dostupné sú aj v kombinácií s alcantarou. Celkový dojem dotvára odlišná hlavica riadiacej páky a kovové pedále.

Technológie a výbava

Špecifikácia N-Line je v konfigurátore na druhom mieste od vrchu. Drahšia je už len výbava Style s cenovkou 6 200 eur. Súčasťou balíčka je “enkový” bodykit, ostrejšie ladený motor a podvozok, 18-palcové disky a prvky, ktoré som už spomínal vyššie. Ak sa bavíme o komfortnom vybavení, bez ďalších príplatkov dostanete napríklad vyhrievané predné sedadlá, veniec volantu a tiež senzory na oboch koncoch vozidla. Pri parkovaní vám pomôže aj zadná kamera. Infotainment s 8-palcovým displejom podporuje aplikácie Apple CarPlay a Android Auto, ktoré môžu poslúžiť aj ako náhrada neprítomnej vstavanej navigácie.

Jazda

Tá vás bude s týmto autom baviť viac než čokoľvek iné.  Má totiž všetky elementy k tomu potrebné. Skvelé riadenie, reakcie plynového pedálu, hravý a tuhý podvozok, a čo ma prekvapilo, tak aj príjemný zvukový sprievod. Údajmi na papieri síce neohúri. A ak od auta očakávate bleskové zrýchlenie, tak to nebude úplne pre vás. Pre N-Line sú najchutnejšie zákruty.  A navyše dokážete využiť jeho výkon naplno, bez toho aby ste porušovali zákon. Tvrdšie naladenie výrazne prispieva dobrým jazdným vlastnostiam. Hyundai predefinoval pojem “Line”, ktorý poznáme od konkurenčných výrobcov ako Volkswagen či Seat. Toto je ozajstná športová esencia zasadená do bežného modelu. Neznamená to však, že by šlo o nepohodlné auto. Je to taký zlatý stred.

Motor, cena a verdikt

Prednú nápravu poháňa kórejská klasika. Pod kapotou je totiž prepĺňaný 1,4-litrový štvorvalec T-GDI. Podľa jeho označenia by sa mohlo zdať, že ide o naftovú techniku. Našťastie sa to ale naozaj iba zdá. Benzínový motor má výkon 140 koní a 242 Nm krútiaceho momentu. S ním sa auto rozbehne na stovku za 8,9 sekundy a dokáže ísť maximálne 210 km/h. Nie sú to žiadne dych-vyrážajúce údaje, no v kombinácií s celkovým vyladením tejto í-tridsiatky sú úplne postačujúce. Mnou testovaný kúsok nemal okrem výbavy N-Line žiadne ďalšie príplatky. Cenovka teda bola základných 18 590 eur. Či by som si ho vybral namiesto Golfu alebo Meganu? Áno.

Technické údaje
Zdvihový objem (ccm) – 1 353
Výkon (kw/k – nm) – 103/140 – 242
Prevodovka – šesťstupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 (s) – 8,9
Max. rýchlosť (km/h) – 210
Komb. spotreba (výrobca – l) – 5,4