Superšporty boli rýchle ako dnešné hot-hatche

Pojem superšport sa rokmi musel adaptovať na technologický pokrok. Päťdesiat rokov dozadu zrýchľovali vrcholové športiaky na stovku za 6-7 sekúnd. Dnes už takúto métu zvládne napríklad dostupná Fiesta ST. Ako sa vyvíjala rýchlosť áut a akým smerom bude pokračovať?

Dynamiku, akú ste v minulosti dostali len za mastné šesť ciferne sumy si už dnes môže dovoliť omnoho viac ľudí . A segment športových áut dávno nepatrí iba prestížnym značkám ako Ferrari, Lamborghini či Aston Martin. Na scénu napochodovali dokonca aj výrobcovia,od ktorých by sme takéto modely donedávna neočakávali. Napríklad KIA a Hyundai. Viete aké rýchle boli vysnívané autá vášho detstva? Mnoho z nich by sa dalo prirovnať k dnešným ostrým hatchbackom. Odpútajme sa od famóznych dizajnov a pozrime sa ako sa podobajú parametrami.

Lamborghini Miura P400S a Ford Fiesta ST

Na legendárny taliansky superšport už dnes vzhliadame ako na legendu. Nastavil štandard dvojmiestnej karosérie s motorom uloženým v zadnej časti. Miura bola modelka s príťažlivými krivkami a mihalnicami. V roku 1968 predstavilo Lamborghini ostrejší variant S, ktorý mal pod kapotou dvanásťvalec s výkonom 370 koní. Pri 1200 kilogramoch je to parádny údaj. Akcelerácia z pokoja na stovku trvala 6,7 sekundy.

Nová športová Fiesta mala čo robiť aby prekročila veľkú hŕbu očakávaní, ktoré mal motoristický svet. Mnohým sa však zježili všetky chlpy na tele, keď sa dopočuli, že pod jej kapotou bude ubytovaný trojvalec. Ako však ukázali novinárske testy, nový agregát nie je žiaden postrach. Práve naopak. A uspokojil nielen motoristických nadšencov ale aj stále prísnejšie európske normy. EcoBoost s objemom 1,5-litra a výkonom 200 koní posiela Fiestu na stovku za šesť a pol sekundy.

Ferrari 348 TB a Honda Civic Type R

Menší osemvalcový typ s koňom na kapote taktiež patrí medzi plagátové športiaky. Trendy vyklápačky a hranaté tvary sú proste retro s veľkým R. 348 TB bolo základným variantom tri-štyri-osmičky. Označenie modelu pritom dokonale vystihovalo to, čo pracovalo pod kapotou. 3,4-litrový osemvalec. Ten bol vyladený na rovných 300 koní, vďaka čomu automobil vyšprintoval na stovku za 5,6 sekundy.

Civic je pri pohľade na Ferrari zo starej školy úplná šialenosť. Na uhladený dizajn zabudnite. Type R pôsobí ako ostnatý drôt. Vo svojom segmente je kráľom a ťahá si za sebou množstvo skalných priaznivcov. Japonca poháňa dvojlitrový prepĺňaný motor s technológiou VTEC a silou 320 koní. Údaj 100 km/h sa na tachometri objaví za 5,8 sekundy od štartu.

Porsche 993 Carrera RS 3.8 a Volkswagen Golf R

Zlatá 911-ka. Generácia 993 bola pre automobilku významná. Spravila totiž bodku za vzduchom chladenými motormi. Špičkovú verziu s atmosférou vzadu zastupovalo označenie RS. Rýchlejšie už boli iba Turbo a Turbo S. V prípade er-eska ale nešlo iba o rýchlosť. Veľký dôraz bol kladený na aerodynamiku, čo dokazuje odľahčenie či masívny zadný spojler. Aha, a aby som nezabudol na nejaké tie čísla – 3.8-litrový šesťvalec300 koní a stovka za 4,7 sekundy.

Oproti páperovej Carrere može pôsobiť Golf ako balvan. Rozdiel v hmotnosti však nie je taký veľký – 1270 kg vs. 1401 kg. Ľudová automobilka sa postarala o to, aby populárny model uspokojil každý typ zákazníka a ponúka aj poriadne rýchly hatchback. Sedmičkové Erko má známy dvojliter vyladený na 310 koní. S aktivovaným asistentom rozjazdu (launch control) dokáže zrýchliť na 100 km/h za 4,7 sekundy.

Ferrari F50 a Audi RS3 Sportback

No ale tak to uz trochu preháňam. Alebo nie? Veď tento model bol jedným z najrýchlejších automobilov svojej doby. Veľké krídlo, atmosférický osemvalec a technológia z pretekárskych špeciálov. Zo 4,7-litrového agregátu vyžmýkalo Ferrari 519 koní. Vtedy magická hranica štyroch sekúnd pri akcelerácií na stovku bola pokorená o 3 stotiny (3,7s).

Čo si môže nejaké Audi dovoľovať na takúto Taliansku exkluzivitu? Takisto mu pod kapotou pracuje niečo nevídané. Päťvalec s objemom dva a pol litra uz síce poznáme dlho, no nebolo by prekvapením, keby od neho museli čoskoro štyri kruhy upustiť. Zvuk pripomínajúci rally vozy, doprevádza 400 koňovú štvorkolku na akomkoľvek povrchu. A vďaka tomuto pohonu vie vystreliť na stovku za 3,8 sekundy.

zdroj obrázkov: netcarshow.com, davidhayton.co.uk, rmsothebys.com