Vracia sa experimentálna éra automobilového priemyslu?

Posledných pár rokov v automobilovom priemysle síce prinieslo mnohé zaujímavé výtvory, avšak extrémom sa donedávna výrobcovia radšej vyhýbali. Po netradičných kúskoch akými boli napríklad Mercedes Benz CLK GTR, Maserati MC12, Mercedes McLaren SLR Stirling Moss či umiernenejšie vozidlá ako Porsche 911 Sport Classic prišiel útlm. Svoju rolu v tom nepochybne odohrala aj ekonomická kríza, ktorá experimentom dvere na trh zatvorila. Zdá sa však, že uletené kreácie začínajú byť opäť v móde. Rané náznaky znovu ožívajúcej éry prišli najmä z britských ostrovov. V roku 2014 predstavil Jaguar limitovaný Project 7. Dvojmiestný superšport bez strechy, ktorý odkazoval na staromódne pretekárske špeciály pričom prevzal ich štýl karosérie. Angličania vydali aj ďalšie impulzy. Aston Martin Vulcan a Bentley Bentayga. Pozrime sa teda ako rozvírili vody.

Project 7, Vulcan & Bentayga

Limitovaný Jaguar síce nie je zas tak extravagantný, ale prvýkrát sa po dlhšej dobe ukázal sériový automobil s netradičným telom. Nešlo už iba o nejaké to krídlo či široký bodykit a polep, ale o doslovne napodobenie historického závodného vozidla. Motorsport inšpiroval aj inú automobilku. Susedný Aston Martin odhalil extrémny superšport s využitím výlučne na okruhu. Vulcan neslúži pre profesionálne tímy ale je to zberateľský poklad. A záujemcovia sa išli o neho potrhať. Automobil, ktorý vyzerá ako koncept z budúcnosti je plne funkčný a poháňa ho sedemlitrový dvanásťvalec s výkonom 831 koní. Pri pohľade na dvojicu predošle menovaných modelov zrejme nechápete v tomto článku hľadá Bentayga. Pre automobilku známu vďaka superluxusným kupé a limuzínam to však bol odvážny krok vedľa. Bentley ním odštartovalo novú éru. Zo skoku do neznáma sa stal trend, ktorý nasledovalo Lamborghini, Rolls-Royce a čoskoro sa pridá aj Ferrari.

 

Panamera Sport Turismo & Urus

Angličania to rozprúdili aj v rámci koncernu VW. To, že sa Panamera bude natahovať naznačilo Porsche už v roku 2012 na Parížskom autosalóne. Napriek pozitívnym ohlasom verejnosti po koncepte zľahla zem. Po piatich rokoch sa však dočkal sériového vyhotovenia. Dizajn novinky bol takmer identický s víziou predstavenou v roku 2012. Čo však spravilo zo Sport Turisma niečo úplne odlišné je motorizácia Turbo S E-Hybrid. Rodinné kombi s rýdzo športovým DNA dostalo 680 koní a zrýchlenie na stovku za menej ako 3,4 sekundy. Na aute dvoch tvárí zároveň pracovala aj sesterská firma z pod rovnakej strechy. Prestížne Lamborghini si po odhalení tzv. prvého superšportového SUV vypočulo vlnu kritiky. Mnohí však zabúdajú na to, že Urus nie je v portfóliu výrobcu úplná novinka. V minulosti totiž vzniklo v rukách talianskych inžinierov ešte niečo extrémnejšie s označením LM002.

 

Senna & Divo

Okrem nového trendu dynamických úžitkových vozidiel sa postupne rozrastá aj to, čo odštartoval práve Aston Martin s Vulcanom. Niečo ako pretekárske špeciály pre tých najexkluzívnejších zákazníkov. V prípade McLarenu a Bugatti sú však oba modely využiteľné aj v bežnej premávke. Anglický výrobca sa počas svojej pomerne krátkej existencie na trhu poriadne vyšvihol. Dokonca až tak, že si mohol dovoliť vývoj a výrobu až troch hyperšportov. A každý z nich zožal veľký úspech. Vozidlá z Wokingu často prirovnávajú k produktom značky Apple. Veľký dôraz kladú na technologický pokrok a perfektné fungovanie. Kontroverzná Senna mnohých pobúrila najmä svojím dizajnom. Inžinieri sa však pri navrhovaní exteriéru sústredili najmä na jeho funkčnosť. Novinári ho neraz opísali ako dokonalý počin. Druhý menovaný sa pýši okrem brutálnej sily a rýchlosti aj niekoľko miliónovou cenovkou. Tá pri Bugatti nie je žiadnym prekvapením. Ako základ pre Divo poslúžil Chiron, ktorý však prešiel rozsiahlym redizajnom, zhodil niekoľko kíl a vyzbrojil sa účinnejšou aerodynamikou. Aj predchodca Veyron mal rôzne varianty, samostatného modelu ako je tento sa však nedočkal. Všetkých 40 kusov je už vypredaných.

 

SP Monza & Speedtail

O pripravovaných modeloch Ferrari sa zvyčajne hovorí už niekoľko mesiacov pred ich predstavením. Dvojica limitovaných superšportov však priletela do sveta noviniek ako ufo. Karosérie, aké majú SP1 a SP2 Monza sme na sériovom aute snáď ešte ani nevideli. Žiadna strecha, a v podstate ani interiér. Vyvrcholenie sa nachádza pod kapotou, v podobe 820-koňového atmosférického dvanásťvalca. To je v dnešnej dobe skutočný unikát. Do rúk sa model dostane iba vybraným zákazníkom, ktorý si budú môcť zvoliť, či si chcú jazdu užiť sami alebo sa o zážitok podeliť so spolujazdcom. Po šokujúcej dvojici SP Monza prišlo na scénu ešte väčšie prekvapenie. McLaren už neraz naznačoval, že legendárne F1 bude mať nástupcu. Nikto však nečakal dizajn, aký ukázala firma z Wokingu 26. Októbra. Trojmiestný superšport s názvom Speedtail má v pláne potrápiť Molsheim. Má poskytnúť maximálnu rýchlosť za hranicou 400 km/h v pohodlí, tak ako konkurenčný Chiron. Takmer 500-koňový rozdiel si vynahradzuje výhodou nižšej hmotnosti. A to až o 563 kilogramov. Víťazí tiež v počte miest na sedenie - 3 vs 2.