Obyčajný taxík alebo pekelné AMG s obrovským motorom?

V nasledujúcich rokoch sa niečoho, ako bol kedysi atmosférický 6,2 litrový osemvalec už takmer isto nedočkáme. Takéto veľké objemy prichádzajú na rozum už len pri pomyslení na typy ako Ferrari 812 Superfast alebo Lamborghini Aventador. Len pár rokov dozadu to však bola “bežná” záležitosť v ostrých modeloch AMG.

Aj keď Mercedes nebol jediný výrobca, ktorý takéto obrovské agregáty ukladal pod kapotu sedanom, limuzínam či kombíkom, vo veľkosti jednoznačne dominoval. Takmer porovnateľné kubatúry používalo aj Audi (5,2 V10) , Lexus (5,0 V8) či BMW (5,0 V10). Z modelov s hviezdou na kapote šlo o triedy C, E, S, CL, CLS, CLK, SL a ML vo verzií 63 AMG. Donedávna “behalo” v uliciach nášho hlavného mesta týchto hlučných á-em-géčiek veľa. S príchodom vylepšených a ekonomickejších agregátov sa ale akosi vytratili. Ja som mal vďaka 4Wheels možnosť stráviť v jednom z nich niekoľko hodín. Konkrétne išlo o E63 AMG.

Strieborný exemplár generácie W212 pôsobí naoko veľmi nenápadne. Žiadne extravagantné doplnky či karbón v exteriéri nenájdete. Prezrádzajú ho iba označenia na blatníkoch, kufri a samozrejme, štvorica chrómových koncoviek výfukov. Elegancia pokračuje aj vo vnútri. Tam už však čo-to naznačuje, že ide o niečo neobyčajné. Volant je vyhotovený v alcantare s koženými časťami, za ním sa nachádzajú veľké kovové pádla a sedačky majú výrazne vedenie. Pri pohľade na tachometer, ktorý ukazuje údaj 320 km/h je už všetko jasné. No a pri samotnej jazde už si to s žiadnym bežným Éčkom nepomýlite. V komfortnom režime je to veľmi pohodlné vozenie, po stlačení tlačidla AMG a aktivácií športového pruženia sa však auto poriadne rozbesní. Krútiaci moment 630 Nm je síce k dispozícií až pri 5200 otáčkach, ale zadok sa odtrháva pri každej možnej príležitosti aj v nízkych rýchlostiach. 525 konských síl na zadnej náprave robí svoje.

Ťah motora je zážitkový a sprevádzaný zvukom, ktorý nadšenca poteší a nezaujatého vystraší. Hodnotiť jazdné vlastnosti z miesta spolujazdca zrejme nedokážem. S istotou viem povedať iba to, že toto auto nie je žiadna neschopná skriňa, aj keď tak trochu vyzerá. Vďaka príplatkovému Performance Package je E63 vybavené samosvorným diferenciálom a nastaviteľným podvozkom, ktoré jazdným vlastnostiam prospievajú. Z nuly na sto vyšprintuje za 4,5 sekundy a zastaví sa až na elektronicky limitovaných 300 km/h. Stále má však bližšie k americkému svalovcovi ako k motokáre. Pripomína ho aj zvukovým prejavom. Ten kabínou “limuzíny” doslova otriasa a po rozpálení výfukových potrubí aj sem tam zapraská. Veľkou výhodou modelov AMG je vývoj ceny. Po väčšine platí, že ich hodnota pomerne rýchlo klesá a inak to nie je ani v tomto prípade. Skutočná hodnota sa ale nikam nevytráca. Za málo peňazí dostanete naozaj veľa muziky. A potom si uvedomíte, že do toho treba tankovať.