Ako jazdí najsilnejší Seat v histórií?

Keď som dostal do ruky kľúč od Leonu Cupra, bolo mi jasné, že to nebude len ďalší bežný deň. Vyzeral síce rovnako ako každý iný koncernový kľúč, no otváral dvere od šialeného hatchbacku.  Navyše, nešlo o štandardný model, ale o limitovanú Cupru R. Ako už naznačuje “erko”, je to ešte ostrejší a rýchlejší variant, ktorý Seat vyrobí iba v 799 kusoch. A všetky už sú vypredané. 

Exkluzívnosť je cítiť hneď po nastúpení. Veľkú časť interiéru pokrýva alcantara, ktorá sa nachádza na volante, hlave riadiacej páky či na sedadlách, kde sa strieda s kožou. Štartovanie je bezkľúčové, takže stačí zatlačiť spojku a stlačiť tlačidlo Start. Z výfuku sa ozve silný nádych, zakončený niekoľkými strelami a následne tón motora postupne zhrubne. Vyrážame na cesty s pocitom, že sme s týmto autom pravdepodobne jediný na bratislavských a možno aj slovenských cestách. Po krátkom zoznámení s riadením som si všimol niekoľko vecí. Spojka je síce mäkká, no vo vyšších otáčkach s ňou treba zabojovať. Prevody sú krátke, presné a tvrdé, v športových režimoch si pri preradení musíte dávať pozor, aby ste niekoho pri ceste nezastrelili. Práca s volantom taktiež nie je náročná, dokonca by som povedal, že aj pri móde Cupra, je posilňovač riadenia až trochu moc aktívny.

Našli sme si vhodné miesto na fotenie, a išli si Leon detailne obhliadnuť z vonku. Od “obyčajnej” Cupry ho odlišuje celkom veľké množstvo detailov. Má rozšírené blatníky, bronzové prvky vrátane označení a doplnky z uhlíkových vlákien ako krídlo či difúzor. Dvojicu oválnych koncoviek nahradili menšie okrúhle, aké ma napríklad Golf GTI. Súčasťou špeciálnej edície sú aj devätnásť palcové zliatinové disky, v rovnakom medenom odtieni. Interiér pôsobí športovo a zároveň prémiovo, použitá je rovnaká farebná schéma ako v zovňajšku. Vypichol by som však kožené čalúnenie dverí s karbónovým vzorom. To si v Seate mohli odpustiť. Samozrejmosťou je infotainment s 8 palcovou obrazovkou, navigáciou a všetkým, čo by ste v modernom aute očakávali.

Čo sa týka jazdných vlastností, nemal som možnosť otestovať ako sa správa nastaviteľný podvozok na okraji svojich možností. Rýchlosť mu však v zákrutách problém nerobí a Cupra sedí na ceste ako prilepená. Na výjazdoch sa s pedálom na podlahe mierne postaví na zadné, pričom sa predok trochu roztancuje. Pocit drámy sa však nekoná a je jasné, že auto by zvládlo ešte o mnoho viac. Najostrejší Leon v histórií značky je prekvapivo pohodlný. Prešiel som si s ním niekoľko ukážkovo slovenských povrchov, ale nemal som pocit ako pri zemetrasení. Napríklad A45 AMG je na tom horšie. V športových sedadlách sa sedí príjemne a sú dostatočne vytvarované na to, aby vás udržali na správnom mieste. A sú aj vyhrievané.

Pod kapotou sa nenachádza žiadne prekvapenie. Známy dvojlitrový štvorvalec s turbom, ktorý používa tiež napríklad Golfu GTI či R alebo Audi S3, je vyladený na 310 koní. Avšak to len v prípade manuálnej prevodovky. Dvojspojkový automat má o desiatku koní menej. Zrýchlenie na stovku trvá 5,8 sekundy, podla pocitu by som kľudne povedal, že je to o pár stotín menej. Zvukový prejav je podobný ako u súrodencov z koncernu s rovnakým motorom, pri Cupre je však trochu chrumkavejší a z výfuku sa často ozýva streľba. Najmä pri preradení, podradení či ráznom uvoľnení plynového pedálu.

Ako už som spomínal, Seat vyrobí z tejto limitovanej edície iba 799 kusov, a všetky z nich už majú svoj domov. Na výber bolo z troch farieb – matná šedá, šedá metalíza a čierna metalíza. Základná cena modelu na našom trhu je 40 340 eur. Vozidlo nám do testu zapožičal SEAT Dolnozemská 7. Ďalšie fotky nájdete v galérií.