Dizajnová pecka, naftová piecka – Honda Civic Diesel

Lúčenie sa s i30 Fastback nebolo jednoduché, no s vedomím, že o pár hodín presadnem do novej Hondy Civic, bolo podstatne ľahšie. Síce som k japonskému hatchbacku doteraz žiadny vzťah nemal, bol som zvedavý čo ponúka. Papierovo som vedel čo ma čaká, a tak som sa nevyhol predsudkom. Nafta, 120 koní, manuál… Ako je možné, že mi nakoniec vyčaroval toľko úsmevov?

Civic je už na pohľad auto viacerých tvárí. Nikdy ma príliš neoslovil a mal som pocit, že mu nerozumiem. Pokiaľ vás však autá zaujímajú, určite ste neprehliadli, aký rozšírený je fanklub tohoto modelu. A len tak to zrejme nebude. Poobede teda preberám kľúče od bieleho Civicu a vyrážam na cesty. Chvíľu mi trvalo zorientovať sa vo vnútri. Prvý dojem? Všetko pôsobí tak trochu hračkársky. Ľahké, plastové, chýba mu solídnosť. Čo však v žiadnom prípade nechýba je presné riadenie, ktoré som si všimol už po prvých dvoch zmenách smeru. Nevedel som sa dočkať, kedy ho preverím v ostrých zákrutách.

Exteriér

Podľa karosárskeho delenia patrí obľúbený Japonec medzi hatchbacky. Pri detailnej obhliadke zadnej časti je to viac-menej jasné, no na prvý pohľad je tvar auta mätúci. To však neznamená nič zlé. Je jedinečný, atraktívny a má zrejme najagresívnejší predok vo svojej triede. Čiernym detailom zvyčajne nefandím, ale bielemu Civicu hrajú spolu s 17-palcovými diskami do kariet. Rovnako ako nízko položený podvozok. Zadok okoreňuje nie jeden, no rovno dva spojlery. Ten strešný, a druhý uložený pod ním, vychádzajúci z línie svetiel. Pri silnejších benzínových verziách zdobí zadný nárazník dvojica výfukových koncoviek, v prípade Type R až trojica. Základné a naftové varianty majú výfuky schované. Dizajnéri výrazne pritlačili na to, aby model pôsobil športovo aj v najlacnejšom obleku.

Interiér

Neplánoval som porovnávať Civic s i30 Fastback, no rozmermi ani cenovkou nie sú príliš odlišné. Po presadnutí z Kórejca do Japonca som však bol mierne sklamaný. Hyundai dokázal posunúť úroveň vyhotovenia kokpitu na poriadne vysoký level a Honde to jednoducho natrel. Tá pôsobí oproti solídnemu a elegantnému vnútrajšku í-tridsiatky plastovo a hračkársky. Pochváliť však musím volant a polohu aj tvar radiacej páky. Rovnako skvelé sú aj digitálne budíky. Mínusom v tejto konfigurácií boli základné látkové sedačky, na ktorých sa síce dá sedieť, no neposkytujú takmer žiadnu podporu ani výnimočné pohodlie. Ten, kto nosí so sebou veľa vecí, ocení množstvo úložného priestoru v kabíne i v kufri. A ten, kto má v pláne voziť pasažierov na zadných miestach, sa nemusí obávať sťažností na nedostatok komfortu.

Technológie a výbava

Výrobca ponúka Civic až v siedmich rôznych stupňoch výbavy. Mnou testovaný exemplár mal zvolenú možnosť Elegance, ktorá sa nachádza v strede ponuky.  Základná cena je pri tomto vybavení 20490 eur. To je o 300 eur viac, ako stojí najvyššia výbava v i30 Fastback.  Stredný stupeň má toho viac ako by ste čakali. Vyhrievané predné sedačky,  senzory vpredu a vzadu s parkovacou kamerou, udržiavanie v jazdných pruhoch a tak ďalej. Asistenčné systémy tu nie sú len tak na okrasu. Pri cúvaní si môžete prepínať uhly pohľadu, a lane assist obstojí aj v porovnaní s vyššími triedami. O pohodlie a bezpečnosť je teda z tejto stránky postarané.  Báť sa nemusíte ani toho, že sa stratíte. Centrálny displej s infotainmentom je dotykový, má navigáciu a tiež konektivitu s Android Auto. Prispôsobenie mobilného rozhrania zvyčajne preferujem oproti štandardnej satelitnej navigácií, nakoľko býva aktuálnejšie.

Jazda

Po vizuálnom zážitku pri pohľade na dizajn exteriéru je najsilnejšou stránkou Civicu jazda. Športové DNA je neprehliadnuteľné aj s dieslom pod kapotou. Z nízkej pozície vám malý kúsok výhľadu zaberá široký predok, ktorý sa zvrtne presne tam, kam ho nasmerujete. Pri testovaní sa mi však podarilo zvrtnúť aj zadok. Mohla za to kombinácia prudkého brzdenia z kopca, natočenia kolies a mokrého povrchu. Vyrovnať nápravy však bolo jednoduché a zábavné. Japonský hatchback má za to u mňa veľký bod za hravosť a ovládateľnosť. Výkon 120 koní síce nie je žiadna sláva. no nemôžem povedať, že by ma vyslovene nudil. Vďaka prepĺňanému agregátu a krútiacemu momentu 300 Nm pôsobí zrýchlenie agresívnejšie ako v skutočnosti je. Šesťstupňový manuál vás za volantom zabaví krátkymi dráhami. A turbodiera? Áno, tá je citeľná. Papierová maximálna 201 km/h je skutočná – vyskúšané.

Motor, cena a verdikt

Civic s naftovou jedna-šestkou je z môjho pohľadu v ponuke trochu nepotrebný.  Motor je síce veľmi skromný na stravu, okrem toho ale veľa muziky šoférovi nedodá. Vo vnútri je počuť aj cítiť, že srdce auta je vznetové o trochu viac, akoby ste chceli.  Model stojí v základe 18490 eur pričom testovaný kus mal cenovku 20990 eur. Pohybuje sa teda v cenovej relácií ako Hyundai i30 Fastback alebo Škoda Octavia. Oboch menovaných predbieha dizajnom a šoférskym zážitkom, no dostáva na frak vypracovaním, ktoré je u konkurentov prémiovejšie. Nie je to auto pre každého – je pre tých, ktorí chcú vystúpiť z davu.