Veľké prekvapenie v malom balení – Seat Arona

Úvod:

Charakter SUV už dávno nenájdeme iba vo veľkých úžitkových vozidlách. Zvýšený podvozok a oplastovanie dostávajú vozidlá s rozmermi ako Volkswagen Polo a dôkazom toho je aj Seat Arona. Ten totiž zdieľa platformu s malou Ibizou. Za to ho však nesúďte.

Exteriér:

Dizajnéri v Seate zvolili bezpečnú cestu a najmenší prírastok navrhli tak, aby k svojmu väčšiemu súrodencovi dokonalo zapadol. A inak to nie je ani v porovnaní s ostatnými modelmi značky. Ostré línie sa rozprestierajú po celej dĺžke vozidla a jeho vzhľad je skôr jednoduchý ako prepracovaný.  Špecifickým vizuálnym prvkom je línia, tiahnúca sa od zadných dverí smerom k streche. Vytvára tak netradičný C stĺpik zdobený písmenom X. Náš testovaný exemplár obliekal čiernobiely outfit a štandardné 16-palcové disky. Za príplatok sú však k dispozícií aj 17 či dokonca až 18-palcové disky.  Drobnou parádičkou sú Full LED svetlá s grafikou kopírujúcou ich tvar. Celkový vzhľad zovňajšku sa mi páči, vytkol by som mu možno absenciu koncoviek výfukov.

Interiér:

Arona je jednoduchá aj vo vnútri. V interiéri nie sú použité žiadne prehnané prvky a to je dobré. Koniec koncov – v jednoduchosti je krása. Tradičné koncernové rozloženie interiéru známe napríklad z Volkswagen Polo prešlo len drobnými zmenami. Všetky potrebné tlačidlá boli vždy na dosah ruky, zamrzelo ma len ich lacné plastové vyhotovenie. Treba však podotknúť, že tento cross-over sa radí medzi tie dostupnejšie, takže mu to tolerujem. Ničím špeciálne nie sú ani sedačky, v našom prípade to boli štandardné látkove. Keďže obľubujem koncernové volanty, tak ani tento kožený nebol výnimkou, a pracoval sa mi s ním vynikajúco.

Technológie a výbava:

Moderné vybavenie, ktoré Arona ponúka je už dnes takmer bežné. Centrálne umiestnená dotyková 8-palcová obrazovka má kvalitné rozlíšenie, jasné farby, funguje hladko a ľahko reaguje na dotyk. Prekvapila ma neprítomnosť navigácie, no po spárovaní mobilnej aplikácie Android Auto (k dispozícií je tiež Apple CarPlay) som mohol používať spoľahlivejší Google Maps.  Za príplatok však môžete mať aj satelitnú navigáciu. Tešil som sa na adaptívny tempomat, no ten nefungoval úplne podla  mojích predstáv. Pomalé a agresívne reakcie i v menej hustej premávke ma donútili ho radšej nepoužívať. Takéto vybavenie žiadny výlet do budúcnosti. Nemyslím si však, že by bežnému uživatelovi v aute niečo chýbalo.

Jazda:

Keď som zistil, že ma čaká týždeň s Aronou, najviac som bol zvedavý na dve veci – podvozok a správanie trojvalca. Nemal som žiadne očakávanie keďže som sa s podobným motorom zatiaľ nestretol. Už po niekoľkých minútach za volantom mi bolo jasné, že predsudky pred jedno-litrom pod kapotou treba rýchlo hodiť za hlavu. Ak by som nevedel, o aký agregát ide, netipoval by som, že je to zrovna takýto krpec.. Má príjemný ťah už od 2 tisíc otáčok a turbodiera je minimálna. Klasická 7-stupňová dvojspojka sa postarala o hladkú jazdu po celý čas. Teda takmer. Otravovalo ma jedine výrazne trasenie motora pri pomalom rozjazde, niečo ako prvý rýchlostný stupeň na aute s manuálom. Označenie mestský crossover použil Seat veľmi trefne. Nerovnosti, ktorých máme na našich cestách hojne, podvozok s ľahkosťou odfiltruje. Zaujímalo ma však aj správanie auta na nespevnenom povrchu. Vyhliadol som si skalnatú lesnú cestičku v susedných rakúskych alpách, vedúcu z doliny až do vyše 1 500 m.n.m. A ostal som zaskočený. V niektorých úsekoch bol totiž povrch naozaj nemilosrdný, avšak ani to Arone problémy nerobilo. Rozjazdy pri strmom stúpaní s mokrým štrkom pod kolesami zvládla hravo. Nuda to nebola ani na alpských pasoch, ale samozrejme, nie je to žiadny atlét.

Motor, cena a verdikt:

Ako už som spomínal, dostal som model s motorom 1,0 TSI, ktorý spolupracoval s automatickou prevodovkou DSG a pohonom predných kolies. To znamená – tri valce, 115 koní a 200 Nm.  A práve ten je pre mnohých najväčším strašiakom. Otázniky visia najmä nad jeho spoľahlivosťou pri vyššom nájazde. Automobil váži 1 187 kg, na stovku zrýchli za 9,8 sekundy a dokáže cestovať maximálnou rýchlosťou 182 km/h. Nebavíme sa teda o nejakej motoristickej paráde ale o aute určenom pre každého. Vo výbave Xcellence zaplatíte za Aronu minimálne 18 660 eur, pričom nami testovaný kúsok mal cenovku 19 883 eur.  Za túto cenu dostanete šikovného a dobre vybaveného parťáka nielen do mesta, ktorý vás nesklame ani medzi stromami.